—ooo—
—ooo—
Sikker Jobb Analyse (SJA)
SJA er en systematisk gjennomgang av alle risikoelementer, som skal utføres i forkant av en konkret arbeidsoppgave eller operasjon. På den måten kan tiltak iverksettes for å fjerne eller kontrollere risikoelementer:
Disse spørsmålene kan stilles i arbeidet med SJA:
Risikoanalyse
Risikoanalyse er en systematisk identifisering og kategorisering av risiko for mennesker, miljø og verdier. Hensikten med en risikoanalyse er å etablere en skriftlig oversikt over hva som kan gå galt med tilhørende sannsynlighetsgrad for at det skjer.
—ooo—
Sikker Jobb Analyse (SJA)
SJA er en systematisk gjennomgang av alle risikoelementer, som skal utføres i forkant av en konkret arbeidsoppgave eller operasjon. På den måten kan tiltak iverksettes for å fjerne eller kontrollere risikoelementer:
Disse spørsmålene kan stilles i arbeidet med SJA:
Risikoanalyse
Risikoanalyse er en systematisk identifisering og kategorisering av risiko for mennesker, miljø og verdier. Hensikten med en risikoanalyse er å etablere en skriftlig oversikt over hva som kan gå galt med tilhørende sannsynlighetsgrad for at det skjer.
—ooo—
Merk: Når det gjelder verneutstyr opp mot helserisiko, anbefales det at du leser den delen av HMS-guiden som har tittel «Om helserisiko». Informasjonen nedenfor er mer allmengyldig.
Verneutstyr skal være godkjent etter gjeldende forskrifter, og være tilpasset aktivitetene som skal gjennomføres. Det bør lages en plan for anskaffelse av ytterligere utstyr, både for daglige bruksobjekter (hansker, vernedrakter osv.) og erstatning av flytevester, støvler, varmedresser osv.
Verneutstyr kan for eksempel være:
—ooo—
Merk: Når det gjelder verneutstyr opp mot helserisiko, anbefales det at du leser den delen av HMS-guiden som har tittel «Om helserisiko». Informasjonen nedenfor er mer allmengyldig.
Verneutstyr skal være godkjent etter gjeldende forskrifter, og være tilpasset aktivitetene som skal gjennomføres. Det bør lages en plan for anskaffelse av ytterligere utstyr, både for daglige bruksobjekter (hansker, vernedrakter osv.) og erstatning av flytevester, støvler, varmedresser osv.
Verneutstyr kan for eksempel være:
—ooo—
Eksplosjonsfarlige områder
Eksplosjonsfarlige områder er særlig relevant rundt utslippskilden. Personell som oppholder seg i slike områder må være spesielt oppmerksomme på dette. Det skal hele tiden gjøres målinger av atmosfæren rundt oljen/emulsjonen. Alt elektrisk utstyr skal være eksplosjonssikkert.
Dersom avdamping av oljen/emulsjonen skaper fare for eksplosjon eller brann skal alt personell trekkes vekk fra området umiddelbart.
Utslippskilden kan være i nærheten av en innretning eller et grunnstøtt fartøy. Gassmåleinstrumenter finnes blant annet om bord på NOFOs fartøy, Kystverketfartøy og Kystvaktas oljevernfartøy. Ved arbeid i strandsonen kan lokalt brannvesen bistå med gassmåling.
Når oljen har vært på havet i noen timer er som regel eksplosjonsfaren over.
—ooo—
Eksplosjonsfarlige områder
Eksplosjonsfarlige områder er særlig relevant rundt utslippskilden. Personell som oppholder seg i slike områder må være spesielt oppmerksomme på dette. Det skal hele tiden gjøres målinger av atmosfæren rundt oljen/emulsjonen. Alt elektrisk utstyr skal være eksplosjonssikkert.
Dersom avdamping av oljen/emulsjonen skaper fare for eksplosjon eller brann skal alt personell trekkes vekk fra området umiddelbart.
Utslippskilden kan være i nærheten av en innretning eller et grunnstøtt fartøy. Gassmåleinstrumenter finnes blant annet om bord på NOFOs fartøy, Kystverketfartøy og Kystvaktas oljevernfartøy. Ved arbeid i strandsonen kan lokalt brannvesen bistå med gassmåling.
Når oljen har vært på havet i noen timer er som regel eksplosjonsfaren over.
—ooo—
—ooo—
—ooo—
—ooo—
—ooo—
—ooo—
—ooo—
Aksjonsledelsen må ha en plan for beredskapstiltak ved uhell, som tilgang til rask førstehjelp på stedet, forhåndsvarslet helsetjeneste, avtale med brann- og redningsvesen.
I tillegg skal førstehjelpsutstyr være tilgjengelig for alle lag, og det skal finnes kompetent personell som kan bruke utstyret. Førstehjelpsenheten skal blant annet inneholde:
Lokale helsemyndigheter må informeres om aktivitetene som foregår, og det må avklares om aksjonen krever ekstra sanitetstiltak og hvem som skal stå for dette. Ekstra tiltak kan for eksempel være:
Personskade med behov for medisinsk assistanse i strand- eller kystsonen varsles direkte til lokalt AMK, og deretter innsatsleder. Innsatsleder skal varsle operasjonsledelsen, og verifisere at lokal AMK er varslet.
Personskade med behov for medisinsk assistanse på fartøy skal varsles direkte fra fartøyssjef til HRS og innsatsleder sjø. Innsatsleder sjø varsler operasjonsledelsen og verifiserer at HRS har mottatt melding.
Det er politiet som skal varsle pårørende.
NØDNUMMER:
110 Brann
112 Politi
113 Ambulanse
Ved en statlig aksjon er det Kystverket som har ansvaret for å melde inn alvorlige hendelser. Ved aksjoner der offshoreindustrien er ansvarlig er det operatørselskapet som skal gjøre dette.
Alle skader der det er behov for førstehjelp skal hovedbedrift og arbeidsgiver få beskjed. Dersom skaden har ført til fravær, eller det har vært behov for medisinsk behandling, skal i tillegg NAV, Statens helsetilsyn og politiet varsles. Skjer hendelsen på land skal Arbeidstilsynet også varsles, eller Sjøfartsdirektoratet om hendelsen skjer om bord på et fartøy.
Rapport til aksjonsledelsen skal som et minimum inneholde:
Alvorlige personskader skal granskes, sånn at bakenforliggende årsaker kan avdekkes og hindre at det samme skjer igjen.
Dersom det har skjedd en alvorlig personskade, skal skadestedet sikres frem til politiet frigir stedet og organisasjonsledelsen gir tillatelse til videre arbeid.
—ooo—
Aksjonsledelsen må ha en plan for beredskapstiltak ved uhell, som tilgang til rask førstehjelp på stedet, forhåndsvarslet helsetjeneste, avtale med brann- og redningsvesen.
I tillegg skal førstehjelpsutstyr være tilgjengelig for alle lag, og det skal finnes kompetent personell som kan bruke utstyret. Førstehjelpsenheten skal blant annet inneholde:
Lokale helsemyndigheter må informeres om aktivitetene som foregår, og det må avklares om aksjonen krever ekstra sanitetstiltak og hvem som skal stå for dette. Ekstra tiltak kan for eksempel være:
Personskade med behov for medisinsk assistanse i strand- eller kystsonen varsles direkte til lokalt AMK, og deretter innsatsleder. Innsatsleder skal varsle operasjonsledelsen, og verifisere at lokal AMK er varslet.
Personskade med behov for medisinsk assistanse på fartøy skal varsles direkte fra fartøyssjef til HRS og innsatsleder sjø. Innsatsleder sjø varsler operasjonsledelsen og verifiserer at HRS har mottatt melding.
Det er politiet som skal varsle pårørende.
NØDNUMMER:
110 Brann
112 Politi
113 Ambulanse
Ved en statlig aksjon er det Kystverket som har ansvaret for å melde inn alvorlige hendelser. Ved aksjoner der offshoreindustrien er ansvarlig er det operatørselskapet som skal gjøre dette.
Alle skader der det er behov for førstehjelp skal hovedbedrift og arbeidsgiver få beskjed. Dersom skaden har ført til fravær, eller det har vært behov for medisinsk behandling, skal i tillegg NAV, Statens helsetilsyn og politiet varsles. Skjer hendelsen på land skal Arbeidstilsynet også varsles, eller Sjøfartsdirektoratet om hendelsen skjer om bord på et fartøy.
Rapport til aksjonsledelsen skal som et minimum inneholde:
Alvorlige personskader skal granskes, sånn at bakenforliggende årsaker kan avdekkes og hindre at det samme skjer igjen.
Dersom det har skjedd en alvorlig personskade, skal skadestedet sikres frem til politiet frigir stedet og organisasjonsledelsen gir tillatelse til videre arbeid.
—ooo—