Kommunene spiller en viktig rolle i den nasjonale beredskapen mot akutt forurensning. Alle kommuner skal sørge for nødvendig beredskap mot akutt forurensning innad i kommunen, og som ikke dekkes av privat beredskap.
Alle landets kommuner er pålagt å delta i interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA). Ved små hendelser skal kommunen iverksette tiltak på egen hånd, men benytter ofte IUA for å håndtere større hendelser.
—ooo—
Kommunene spiller en viktig rolle i den nasjonale beredskapen mot akutt forurensning. Alle kommuner skal sørge for nødvendig beredskap mot akutt forurensning innad i kommunen, og som ikke dekkes av privat beredskap.
Alle landets kommuner er pålagt å delta i interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA). Ved små hendelser skal kommunen iverksette tiltak på egen hånd, men benytter ofte IUA for å håndtere større hendelser.
—ooo—
Alle virksomheter som kan føre til akutt forurensning må sørge for beredskap for å hindre, oppdage, stanse, fjerne og begrense virkningen av forurensningen.
Ved hendelser i petroleumsvirksomheten skal det ansvarlige operatørselskapet iverksette tiltak. Ved større hendelser vil operatørselskapet mobilisere Norsk oljevernforurensing for operatørselskap (NOFO), som på vegne av operatørene iverksetter tiltak.
—ooo—
Alle virksomheter som kan føre til akutt forurensning må sørge for beredskap for å hindre, oppdage, stanse, fjerne og begrense virkningen av forurensningen.
Ved hendelser i petroleumsvirksomheten skal det ansvarlige operatørselskapet iverksette tiltak. Ved større hendelser vil operatørselskapet mobilisere Norsk oljevernforurensing for operatørselskap (NOFO), som på vegne av operatørene iverksetter tiltak.
—ooo—
Staten har ansvar for beredskap mot større tilfeller av akutt forurensning som ikke er dekket av privat eller kommunal beredskap. Kystverket har ansvaret for den statlige beredskapen og har det operative ansvaret under statlige aksjoner mot akutt forurensning. Kystverket fører også tilsyn med private og kommunale aksjoner. Dersom det ikke kan vente med å gjennomføre tiltak, eller ansvarlig forurenser ikke kan eller vil gjennomføre tiltak, kan Kystverket iverksette tiltak på deres vegne (iverksette statlig aksjon).
Kystverket samordner og øver private, kommunale og statlige beredskapsressurser i et nasjonalt beredskapssystem.
—ooo—
Staten har ansvar for beredskap mot større tilfeller av akutt forurensning som ikke er dekket av privat eller kommunal beredskap. Kystverket har ansvaret for den statlige beredskapen og har det operative ansvaret under statlige aksjoner mot akutt forurensning. Kystverket fører også tilsyn med private og kommunale aksjoner. Dersom det ikke kan vente med å gjennomføre tiltak, eller ansvarlig forurenser ikke kan eller vil gjennomføre tiltak, kan Kystverket iverksette tiltak på deres vegne (iverksette statlig aksjon).
Kystverket samordner og øver private, kommunale og statlige beredskapsressurser i et nasjonalt beredskapssystem.
—ooo—
Hvordan en organisasjon er organisert kommer an på hva som har skjedd og hvem som er ansvarlig. Dette er et eksempel på hvordan en aksjon kan være organisert.
Hvordan en organisasjon er organisert kommer an på hva som har skjedd og hvem som er ansvarlig. Dette er et eksempel på hvordan en aksjon kan være organisert.
I en respons på akutt forurensning, vil flere organisasjoner samarbeide. Kystverket og NOFO bruker forskjellige strategier for å fremme effektivt samarbeid mellom de involverte partene – henholdsvis ELS og ICS.
Enhetlig ledelsessystem (ELS)
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Miljødirektoratet og Kystverket har laget en veiledning for enhetlig ledelsessystem for blant annet aksjoner mot akutt forurensning. Veilederen beskriver et standardisert ledelsessystem til bruk for å håndtere hendelser på en profesjonell, effektig og sikker måte.
Incident Command System (ICS)
Operatørene på norsk sokkel har sluttet seg til Incident Command System (ICS). Dette er en standardisert tilnærming til kommando, kontroll og koordinering av nødrespons som gir en felles struktur for å håndtere nødssituasjoner.
—ooo—
I en respons på akutt forurensning, vil flere organisasjoner samarbeide. Kystverket og NOFO bruker forskjellige strategier for å fremme effektivt samarbeid mellom de involverte partene – henholdsvis ELS og ICS.
Enhetlig ledelsessystem (ELS)
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Miljødirektoratet og Kystverket har laget en veiledning for enhetlig ledelsessystem for blant annet aksjoner mot akutt forurensning. Veilederen beskriver et standardisert ledelsessystem til bruk for å håndtere hendelser på en profesjonell, effektig og sikker måte.
Incident Command System (ICS)
Operatørene på norsk sokkel har sluttet seg til Incident Command System (ICS). Dette er en standardisert tilnærming til kommando, kontroll og koordinering av nødrespons som gir en felles struktur for å håndtere nødssituasjoner.
—ooo—