Farer
Farer ved ledelse av aksjonen
- Fare for at såpass mange aktører i en aksjon ikke har samme situasjonsforståelse
- Manglende erfaring hos ledelsen kan føre til at kriteriene for gjennomføring ikke blir fulgt. Dette kan føre til at ansatte blir skadet mens de jobber.
- Innsats iverksettes uten av aksjonsledelsen har gjort nødvendige sikkerhetsavklaringer.
- Dersom personell ikke opplyser om mulige farer før gjennomføring av aktivitet, kan det iverksettes tiltak på feil grunnlag.
- Ferdiglagede tiltakskort kan inneholde feil tiltak for den aktuelle situasjonen
- Farer og tiltak opp mot helserisiko er ikke alltid like godt kjent og fulgt opp på en formålstjenlig måte i stab og innsatsledere
- Enkelte deler av innsatsområdet kan være sårbare områder og må følges opp ditto med statsforvalter eller lokal kommunes representant slik at aksjonen er tilpasset eventuelle begrensninger for området
Farer ved arbeid ombord på fartøy
- Det er fare for å falle over bord. Konsekvensen kan være nedkjøling eller død. Redningsvest må alltid brukes.
- Dersom wire eller tauverk ryker, kan det ha alvorlig konsekvens for personell som blir truffet.
- Oljesøl på utstyr og dekk kan føre til fall over bord, samt fallskader, benbrudd eller vridning
- Innånding av oljedamp kan medføre svimmelhet, kvalme eller at personell blir uvel og ikke kan fortsette arbeidet
Farer ved tidspress
- Oppfattet tidsnød kan føre til at sikkerhetsgjennomgang, SJA eller TBT ikke gjennomføres. Dette kan ha alvorlige konsekvenser for sikkerheten
Farer ved svikt i kommunikasjon
- Gitte topografiske utforseinger kan medføre at kommunikasjonsutstyr ikke virker som forutsatt
- Kommunikasjonsutstyr kan svikte under aksjonen. Dette kan føre til at beskjeder om farlige situasjoner ikke kommer frem, og at personell og materiell skades.